معرفی گونه های جدیدی از تریکودرما برای ایران

نویسندگان

فاطمه نظمی رودسری

دوستمراد ظفری

سیداکبر خداپرست

حمید روحانی

چکیده

در این بررسی، از بیش از 800 نمونه خاک و چوب پوسیده جمع آوری شده از استان های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان)، 69 جدایه تریکودرما متعلق به بخش longibrachiatum و 148 جدایه از بخش pachybasium به دست آمد. در مجموع از میان این جدایه ها، 13 گونه تریکودرما شناسایی گردید که هفت گونه آن ها قبلا از ایران گزارش شده بودند. از شش گونه دیگر، گونه های trichoderma ceramicum، t. crassum و trichoderma sp. متعلق به بخش pachybasium و گونه های t. reesei، آنامورف hypocrea andinensis و آنامورف h. orientalis متعلق به بخش longibrachiatum گونه هایی جدیدی برای فلور قارچی ایران هستند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی سه گونه جدید تریکودرما برای میکوفلور ایران

در این بررسی سه گونه شامل trichoderma ghanense، ‏‏t. spirale وt. atroviride که به ترتیب متعلق به بخش‎های longibrachiatum، pachybasium و trichoderma می‎باشند، به عنوان گونه‎هایی جدید برای میکوفلور ایران شناسایی و گزارش می‎گردند. در این میان t. atroviride در کنترل بیولوژیکی عوامل بیماریزای گیاهی حایز اهمیت است.

متن کامل

گزارش گونه Scorzonera koelpinioides به عنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Scorzonera koelpinioides که از جنوب شرقی ایران بزمان جمع‌آوری گردیده، برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شود.  

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از Asparagus ، تیره Asparagaceae برای فلور ایران

گونه Asparagus capitatus subsp. gracilis برای اولین بار از ایران گزارش می گردد. این گونه از جنوب سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است. ویژگیها، محل دقیق جمع آوری، رویشگاه، پراکنش جغرافیایی و آخرین وضعیت نامگذاری گونه توضیح داده می شود.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از زنگ Carex برای میکوبیوتای ایران

  اعضای تیره Cyperaceae یکی از شایع‌ترین میزبانان زنگ‌های جنس Puccinia محسوب می‌شوند. در ایران تاکنون 7 گونه از جنس Puccinia روی اعضا تیره فوق گزارش شده‌اند. از بین این گونه‌ها 4 گونه روی اعضای جنس Carex شناسایی شده‌اند. در ا...

متن کامل

معرفی گونه جدیدی از جنس (ustilaginomycetes) tilletia از ایران

گونه جدیدی از tilletia به نامt. rostrariae vánky & ershad  روی rostraria cristataکه از ایران جمع آوری شده، در این مقاله توصیف و ترسیم گردیده است.  این گونه با t. salzmannii روی جنس koeleria که به جنس گیاه میزبان نزدیک است و همچنین t. bromi (قارچ چند میزبانه) مقایسه گردیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن انگلیسی مقاله مراجعه شود.

متن کامل

گزارش گونه Knautia montana بعنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Knautia montana  که از شمال غرب در منطقه حفاظت شده ارسباران جمع‌آوری گردیده، برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
رستنیها

ناشر: مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

ISSN 1608-4306

دوره 8

شماره 1 2007

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023